وی افزود: آزاد بودن دانشجو به معنی آزاد بودن از تعلقات مادی، جناحی و سیاسی است. ویژگی دیگر دانشجو نخبه بودن آن است. این ویژگی‌ها برای دانشجو مسئولیت به وجود می‌آورد بدین معنی که باید مسیر و هدف جامعه را بسنجد و تطابق دهد که آیا مسیر موجود جامعه را به هدف مدنظر می‌رساند یا خیر؟

دبیر دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: البته به خاطر شرایط کشور وظیفه دیگری نیز بر جنبش دانشجویی بار شد که نباید این گونه می‌شد. از آنجا که نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت اما نتوانست بعضی از ساختارهای این نظام با آرمان‌گرایی یکی شود جنبش دانشجویی خود را وارد این موضوع کرد و این گونه اعلام کرد که باید مسیر را خودم تعیین کنم.
قائدشرف با بیان اینکه ظرفیت جنبش دانشجویی نمی‌توانست این وظیفه جدید را انجام دهد، گفت: این عدم ظرفیت باعث شد بخشی از جنبش دانشجویی سرخورده شود، بخش دیگر منحرف و گرفتار به یکسری تعلقات و بخش دیگر نیز شکست بخورد.
این فعال دانشجویی گفت: این شرایط باعث شد نگاه بیرونی به جنبش دانشجویی نیز نگاه بدبینانه‌ای شود در حالی که ماهیت جنبش دانشجویی این نیست که خود وارد برخی مسائل شوند بلکه باید مانند وجدان غلط یا صحیح بودن مسیر برای رسیدن به هدف را فریاد بزند.
وی با اشاره به مطالبه‌گری جنبش دانشجوی به عنوان یکی از ویژگی‌های آن، اظهار داشت: جنبش دانشجویی باید حوزه مسیر درست برای رسیدن به هدف را طلب کند و در این مسیر خود نیز تلاش کند.
دبیر دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: در برخی مقاطع ورود غلط به عرصه سیاسی و اجتماعی باعث شد جنبش دانشجویی سرخورده شود. به جای اینکه ساختارسازی را از نظام برای بخش‌هایی که ضعف وجود دارد، مطالبه کند خود وارد شد و شکست خورد.
قائدشرف با بیان اینکه جنبش دانشجویی باید هدف را ببیند و مسیر رسیدن به آن را هم بررسی کند و درستی یا نادرستی آن را فریاد بزند، اظهار داشت: جنبش دانشجویی نباید خود وارد مسیرسازی شود بلکه باید درست یا غلط بودن مسیر را بیان کند. برای مثال جنبش دانشجویی در موضوع برخورد با مفاسد اقتصادی باید بر سر ساختارها بحث و مطالبه می‌کرد نه اینکه وارد مصادیق جزئی شود.
این فعال دانشجویی افزود: ظرفیت جنبش دانشجویی این نیست که وارد جزئیات شود. باید در حوزه ساختاری مطالبه کند. برای مثال جنبش دانشجویی در دهه هفتاد آمد تا فضای سیاسی را اصلاح کند اما خود درگیر آن شد و شکست خورد.
وی با بیان اینکه 16 آذر نماد حساسیت جنبش دانشجویی به تحولات است، گفت: مهم‌ترین رکن جنبش دانشجویی استکبارستیزی و مقابله با سلطه از جمله آمریکا است. گرچه باید بخشی از توان جنبش دانشجویی در دیگر موضوعات نیز صرف شود اما مولفه اصلی جنبش دانشجویی استکبارستیزی است.
دبیر دفتر تحکیم وحدت با انتقاد از رویکرد دولت یازدهم در برخورد با جنبش دانشجویی اظهار داشت: زمانی با گلوله جلوی دانشجویان را می‌گرفتند امروز با بستن دهان دانشجویان دارند چنین کاری را انجام می‌دهند که نمود بارز آن مراسم 16 آذر سال گذشته بود.
قائدشرف با بیان اینکه آنچه که 16 آذر را تهدید می‌کند، «16 آذر دولتی» است، گفت: چیزی که 16 آذر را تهدید می‌کند، 16 آذری است که توسط دولت برگزار شده بود و سخنانی از دل آن بیرون بیاید که دولت آنان می‌پسندد و اگر بخواهد سخنانی از این رو که با نظر دولت همخوانی ندارد بیان شود، از نظر دولت نباید مطرح شود.
این فعال دانشجویی در ادامه با انتقاد از سیاست خارجی دولت، گفت: ما امروز مشاهده می‌کنیم که دیپلماسی لبخندی که آقایان در پیش گرفتند شکست خورده است و گویا قرار نیست سخنانی از دل دانشجویان علیه دیپلماسی لبخند بیرون بیاید.
وی با تاکید براینکه 16 آذر نماد مبارزه با استکبار است، گفت: الان اگر بنا باشد به دلیل برخی مصلحت‌ها که صرفا دولت می‌خواهد این مصلحت رعایت شود، استکبارستیزی تحت‌الشعاع قرار گیرد، این وضعیت نقطه شکست جنبش دانشجویی است.
دبیر دفتر تحکیم وحدت با اشاره به تلاش دشمن برای نفوذ در جریان دانشجویی گفت: اینکه شما مشاهده می‌کنید تشکل‌های یکبار مصرف به وجود می‌آید بدین خاطر است. این نفوذ در جایی شکست خورده است اما حال با رویکرد دیگر جلو آمده است.
قائدشرف افزود: پروژه نفوذ در جنبش دانشجویی دو محور اصلی دارد. یک محور مرگ استقلال در جنبش دانشجویی است. امروز این موضوع در برخی تشکل‌های تازه‌تاسیس علنی شده است. نه تنها تلاش دارند این استقلال‌خواهی را بکشند بلکه تلاش می‌کنند عدم استقلال را به عنوان ارزش نشان دهند.
این فعال دانشجویی محور دیگر پروژه نفوذ در جریان دانشجویی را آرمان‌سازی تقلبی عنوان کرد و گفت: جنبش دانشجویی یکسری آرمان‌های حقیقی از جمله استکبارستیزی، مبارزه با سلطه و آزادی‌خواهی داشته و در این راستا حرکت کرده است اما امروز دشمن تلاش می‌کند آرمان‌های تقلبی را بر روی سخت‌افزار 16 آذر که نماد مبارزه با استکبار است قرار دهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از پروژه نفوذ در جنبش دانشجویی این است که آرمان‌های تقلبی با تشکل‌های دولت‌ساخته به عنوان آرمان‌های اصلی جنبش دانشجویی مطرح شود. راه چاره این وضعیت در صحنه بودن جنبش دانشجویی حقیقی است.
انتهای پیام/
منبع:خبرگزاری فارس